جهان زیر سایه غول های رسانه ای

 

خبرگزاری یک سازمان خبری – مطبوعاتی است که وظیفه و ماموریت آن جستجو ، تحقیق ، جمع آوری و تنظیم اطلاعات و پیام هایی است که ضرورتا باید آنها را در مرکزی انباشت نماید و سپس این اخبار را به مشتریان خود ارسال کند.

مجهز کردن خبرگزاری ها به نقاط مختلف داخل و خارج از کشور و مجهز کردن آنها به وسایل فنی نیازمند صرف هزینه های سنگینی بود؛ بنابراین ضرورت تاسیس خبرگزاری ملی و بین المللی آژانس های مخصوص دریافت و انتقال خبرها به وجود آمد.

به طوریکه در حال حاضر بیش از 100 خبرگزاری ملی ، منطقه ای و بین المللی در جهان به کار تهیه ، تولید و توزیع اطلاعات و اخبار در مراکز خبری فعالیت دارند.

سرعت عمل ، وابستگی رادیو و تلویزیون و مطبوعات به خبرگزاری ها از لحاظ تهیه اخبار است زیرا که هیچ یک از آنها قادر نیستند به تنهایی شبکه اطلاعاتی وسیعی را در سطح جهان برای انجام کارهای خبری خود تاسیس کنند.

مهمترین منابع این کار هزینه سرسام آور تامین چنین شبکه هایی است و این که خبرگزاری ها فروشندگان عمده اخبار و پیام های مطبوعاتی به شمار می روند از امتیازات و ویژگی های خبرگزاری هاست.

سازمان های خبرگزاری که گاه به گاه کار آنان خدمات تلگرافی یا تلکس خوانده می شود وابستگان رسانه های گروهی هستند آنان متصل به این رسانه ها بوده و نقش بسیار با اهمیت را بازی می کنند ، اما مطلقا کاری به کار عرضه خبر به مصرف کنده نهایی خبر ندارند کار یک خبرگزاری آن است که اطلاعات و اخبار را در زمانی سریع با حالتی مطلوب گردآوری و سپس آنچه را خود می خواهد از درون گزارش ها و تصاویر خبرگزاری انتخاب را به خواننده یا شنونده خویش ارائه می دهد.

گاهی اوقات از تفاسیر ، رخدادها و گاهی صرفا خبرهای مخابره شده توسط گزارشگران را ارسال می کنند.

یک خبرگزاری جهانی شبکه های زیادی به سراسر گیتی گسترده و قادر است غالب نقاط جهان را تحت پوشش خویش قرار می دهد یک خبرگزاری جهانی ، مشتریان ، اعضا و مشترکینی در سراسر جهان دارد که اطلاعات و اخبار را بدون هیچ واسطه ای و مستقیما از آنها دریافت می کنند.

هاواس ؛ غول اینجاست

در سال 1835 « چالز آگوست هاواس» نخستین آژانس خبری جهان را در فرانسه پایه‌گذاری کرد.

هاواس، انحصار دولتی ارسال اخبار از طریق تلگراف نوری را در فرانسه در اختیار گرفت و به کمک دولت و انعقاد قرادادهای تجاری با برخی کشورها کاری کرد که در 1880 تبدیل به یک خبرگزاری بی‌رقیب شود.

خبرگزاری هاواس از یک جهت دیگر نیز اهمیت دارد چون «ژولیوس رویتر» و «برنالد وولف» که هر دو از کارمندان هاواس بودند به پیروی از هاواس خبرگزاری‌هایی به نام خود در انگلستان و آلمان تاسیس کردند.

در سال 1859 این 3 خبرگزاری، موافقتنامه مبادله اخبار را امضا کردند تا نخستین کارتل خبری جهان باشند. انحصار خبری را تنها 2 خبرگزاری قدیمی دیگر تا به امروز با خود یدک کشیدند.

خبرگزاری فرانسه که میراث‌دار هاواس است و خبرگزاری ژولیوس رویترز که همچنان مشغول فروش خبر است.

AP؛ چهارراه اخبار شرق و غرب

با روی کار آمدن تلگراف در سال ‌١٨۴٩ در هالیفاکس اولین اداره‌ اخبار خارجی خبرگزاری افتتاح شد تا آسوشیتدپرس چهارراه اخبار شرق و غرب شود.

AP در حال حاضر تعاونی‌ای است با روزنامه‌های معینی که مالکان اصلی آن محسوب می‌شوند.

معمولا سالانه بیش از ‌١٧٠٠ روزنامه به اضافه ‌۵ هزار شبکه رادیو و تلویزیونی که بیشتر آنها در خاک آمریکا قرار دارند از اخبار و گزارش‌های AP استفاده می‌کنند.

 آسوشیتدپرس از سال ‌١٩٩٠ به این طرف سروشکلی تازه به‌خود گرفت. در این سال این خبرگزاری به قانون شرکت‌های ایالت نیویورک پیوست و به‌صورت یک شرکت تعاونی غیرانتفاعی درآمد.

 AFP ؛ یک ایفل خبری

خبرگزاری فرانسه، قدیمی‌ترین خبرگزاری دنیا، بزرگترین خبرگزاری فرانسه و سومین خبرگزاری بزرگ در سراسر جهان است.

مرکز آن در پاریس است و مراکز منطقه‌ای آن نیز در واشنگتن، هنگ‌کنگ، ‌نیکوزیا و مونت‌ویدئو قرار دارد.

در 165 کشور جهان خبرنگاران AFP حضوری فعال دارند و در 110 کشور نیز دفتر دارد.

این خبرگزاری به زبان‌های فرانسه، انگلیسی، عربی، اسپانیایی، آلمانی، پرتغالی و روسی اخبار خود را به سراسر جهان مخابره می‌کند.

امروزه این خبرگزاری به توسعه‌ فعالیت جهان‌گستر خود ادامه می‌دهد و برای خودش شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی و روزنامه‌ راه انداخته است.

مهم‌ترین و اولین مشتری AFP دولت فرانسه است که تولیدات خبری این خبرگزاری را برای سرویس‌های مختلف خود خریداری می‌کند. خبرگزاری فرانسه بیش از 2 هزار کارمند دارد که 900 نفر آنها خارج از فرانسه درحال فعالیت هستند.

رویترز؛چشم رویدادهای اقتصادی

در اکتبر ‌١٨١۵، پل ژولیوس رویتر، یک مهاجر آلمانی‌تبار، اداره‌ای در شهر لندن تاسیس کرد که قیمت‌های بازار سهام را بین لندن و پاریس از طریق کابل مخابراتی جدید Calais-Dover انتقال می‌داد.

رویترز به‌عنوان یک آژانس به‌زودی معروف شد، به‌طوری که پس از مدتی خدمات خود را به دیگر کشورهای اروپایی گسترش داد. همچنین، دایره‌ فعالیت خود را به حوزه‌ تبادل اخبار اقتصادی و غیراقتصادی در سراسر جهان گسترش داد.

شهرت خدمات‌دهی رویترز از طریق موفقیت در مخابره‌ متوالی اخبار و گزارش‌ها درباره‌ اوضاع مختلف ارتقا یافت.

در سال ‌١٩٢۵، انجمن مطبوعات و خبرگزاری‌های بریتانیای کبیر، بیشتر سهام شرکت با مسئولیت‌ محدود رویترز را خرید و مقر آن در سال ‌١٩٣٩ به ساختمان شماره ‌٨۵ خیابان فلیت در لندن که در حال حاضر نیز در آنجا است، انتقال یافت.

اگرچه رویترز بیشتر به‌عنوان بزرگترین خبرگزاری چند رسانه‌ای بین‌المللی شناخته شده است اما بیش از ‌٩٠ درصد درآمدهای آن از محل خدمات و سرویس‌های مالی‌ای که ارائه می‌دهد، تامین می‌شود.

از تحولات مهمی که از نیمه‌ دوم سده‌ بیستم در رویترز ایجاد شد تاسیس سرویس «رویترز مانیتور» بود که به پوشش اخبار مربوط به ارزهای خارجی و قیمت سهام در دنیا می‌پرداخت.

این خبرگزاری با ایجاد سرویس اینترنتی خود به‌صورت چندرسانه‌ای به بیش از 80 میلیون نفر در سراسر جهان سرویس می‌دهد.

این روزها دیگر خبری از دعا و بوسه‌هایی که بدرقه راه کبوتران نامه‌بر می‌شد، نیست.

هرچندانحصار غول های خبری با تکثر رسانه ای کشورهای جنوب که مدعی شکستن انحصارها هستند به پایان رسیده ولی همه با یک تشر غول‌ها دست و پا گم می‌کنند و غول‌ها را جای چشم خود می‌گذارند.

 

 

اصول روزنامه نگاری

ژورنالیسم اینترنتی در ایران

رشته علوم ارتباطات اجتماعی

مدل سوم ویلبر شرام

کمپین تبلیغات

مدیریت تبلیغات

برنامه ریزی رسانه ای

پیام های تبلیغاتی

تحقیقات بازاریابی

Marketing Research

دیوان شمس تبریزی (غزلیات)

جمشیدی:خوشحالم مرا با فردین مقایسه می‌کنند

تحقیقات ارتباطی متن آهنگ حقیقت داره دلتنگی

مدل سوم ویلبر شرام

کمپین تبلیغات

مدیریت تبلیغات

برنامه ریزی رسانه ای

پیام های تبلیغاتی

تحقیقات بازاریابی

(Marketing Research)

دیوان شمس تبریزی (غزلیات)

جمشیدی:خوشحالم مرا با فردین مقایسه می‌کنند

تحقیقات ارتباطی

متن آهنگ حقیقت داره دلتنگی

خلاصه تئوری و عمل در روابط عمومی و ارتباطات

انواع مدل های ارتباطی

خبر و اصول خبر نویسی

 

روابط عمومی از حاشیه تا متن

اصول سرپرستی و روابط عمومی

مبانی کارآفرینی

جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی

گلایه از خدا و جواب سپهری

روزنامه های الکترونیک راهی به سوی توسعه

روزنامه های الکترونیک راهی به سوی توسعه

جوامع فراصنعتی

روزنامه نگاری سایبر

فضای سایبر چیست

CyberSpace

روزنامه های الکترونیک

راهی به سوی توسعه رسانه ای

تئوری آشوب و کاربرد آن در مدیریت

مفاهیم اگزیستانسیالیسم و اومانیسم

هارپ چیست؟

غول های رسانه ای جهان

 

 

 

/ 0 نظر / 28 بازدید